gototopgototop
 

هويت عاشورا

مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
(0 رأي, میانگین 0 از 5)

هويت عاشورا

 

 

 

عاشورا، انفجار سلطه ظلم و ظلمت و طلوع سرخ فرهنگ ايثار در جامعه اسلامي است.
عاشورا، «نه» بزرگ آئين محمّدي به تمام ستمگران تاريخ است.
عاشورا، اوج عرفان و ايثار پاسداران پيام هاي آسماني در پهنه گيتي ا ست
عاشورا، مولود اخلاص و ايمان هفتاد و دو شهيد ساحل فرات و بزرگ ترين دانشگاه پرورش فدائيان اسلام راستين است.


عاشورا، پيام آزادي انسان از سلطه زر و زور و تزوير است.
عاشورا، پيام بازگشت به ارزش ها، پيام اصلاحات راستين، پيام انقلاب اسلامي، پيام ايمان، آگاهي و آزادي است.
عاشورا، مکتب استقلال، آزادي و حکومت اسلامي است.
عاشورا، قيامي از نوع جنبش هاي مدني، قدرت سالارانه و اقتصاد گرايانه نيست.
عاشورا، قيامي خدا محور است که با حاکميّت جور، جهل و جبر مبارزه مي کند و خواهان استقرار دين خدا بر قلّه بلند حاکميت اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي است.
عاشورا، قيامي براي معرفي دين خدا، افشاي چهره نفاق، اجراي قوانين الهي و جنبشي بزرگ در جهت اصلاحات اسلامي است.
پرچمدار بزرگ حماسه عاشورا و پيشواي آزادي، خواهان اصلاحات همه جانبه اجتماعي و بازگشت به معيارهاي بعثت نبوي و حکومت علوي است.
از ديدگاه او اصلاحات راستين هماهنگ سازي کليه سياست هاي کشور با معيارهاي قرآن، سنت و آبياري تمام نخل هاي جامعه از فرات شريعت است. وقتي حسين از دسترسي به شريعه فرات ممنوع مي شود، نخل-هاي بلند دين محمّد مي خشکد، برترين انسان هاي روزگار تشنه جان مي سپارند، جاهليّت با تمام مظاهر خود حاکميّت مي يابد و به تمسخر مؤمنان برمي خيزد.
از ديدگاه او:
اصلاحات راستين، حاکميّت توحيد، افزايش اخلاص و گسترش آهنگ خداگرايي در جامعه بشري است.
عاشورا، مقاومت فرزند پيامبر6 در برابر جريان تحريف مکتب و تحميق امّت اسلامي است.
عاشورا، قيامي براي حمايت از معروف ها و پيکار با منکرات است.

امّت و حماسه جاويد عاشورا
مراسم عاشوراي حسيني و عزاداري حضرت سيد الشّهدا هر سال در جاي جاي ميهن بزرگ اسلامي، به ويژه در کشورهاي شيعه نشين و خانه هاي پيروان عترت ( برگزار مي شود. با وجود همه تلاش هاي دشمنان و بي-برنامگي دوستان و ناآگاهي برخي علاقمندان نسبت به اهداف و ابعاد اين حماسه عظيم، عاشوار مشعلي جاودانه وراروي همه نسل ها عصرهاست مبلّغان دين و روحانيان بزرگوار و ع المان دين نگهبانان اين «مشعل هدايت» و حافظان اين «کشتي نجات دين و امت» بوده و هستند.
مبلّغان دين در آستانه محرم براي حضور در جبهه اي فرهنگي آماده مي شوند و گويي مي روند تا در عمليات عاشورا به فرماندهي حضرت سيد الشهداء شرکت کنند. عمليّات عاشوراي سال 61 هجري قمري از مدينه تا شام حدود چهار ماه طول کشيد. امّا باز آفريني اين قيام و تحليل و تفسير آن و تجديد ميثاق انسان ها با آن اقدامي جاويد است که با سرنوشت همه مسلمانان و عموم بشريّت پيوند خورده است.
مبلّغان، مرثيه سرايان و شاعران در روشن نگه داشتن مشعل عاشورا نقش اوّل را ايفا مي کنند و مسؤوليتي بس سنگين و پر ارج بر عهده دارند.
برگزاري مجالس عزاداري و اقامه عزاي حسيني، نه تفريح است و نه تجارت. نه مسابقه خودنمايي است و نه راهي براي کسب اعتبار اجتماعي.
مسؤولان هيئت هاي مذهبي، مبلّغان ديني، ذاکران عاشورايي و مرد م شرکت کننده در جلسات اقامه عزاي حسيني هر کدام نسبت به توانايي ها و نقش خويش مسؤوليتي دارند که اگر با آگاهي و اخلاص اقدام کنند، مي-توانند، پاداش بزرگ الهي و عنايات خاصّ حسيني را به کف آورند و خدمات فرهنگي شايسته به امّت بزرگ اسلامي ارائه دهند.
انتقال فرهنگ عاشورا به نسل هاي جديد، تحکيم پيوند امّت اسلامي با آرمان هاي حسين و تجديد ميثاق هر ساله با عاشورا، کاري بزرگ و هدفي مقدّس و بخشي از رسالت همه انبيا و اولياي الهي است.
خون مقدّس سيد الشهدا پاسدار بزرگ آرمان همه پيامبران و اسلام عزيز است. عالمان دين، مبلّغان و دست اندرکاران مراسم عاشورا، نگهبان اين خون الهي، سفينه رهايي و مشعل اخلاص، ايثار و آزادي اند.

وظايف مبلّغان
-گزارش دقيق و درست حوادث عاشورا؛
ـ تفسير و تحليل زمينه هاي پيدايش عاشورا؛
ـ جلوگيري از تحريف اهداف و ابعاد آن؛
ـ پرورش نسل هايي مسلّح به انديشه و اخلاق عاشورايي؛
ـ تبيين عاشورا به عنوان بزرگ ترين اقدام اصلاح طلبانه در تاريخ اسلام.
روحانيّت شيعه، باغبان باغ بيداري، اخلاص، عدالت، آگاهي و آزادي است؛ باغي که پيامبر خدا6 نهال توحيد را در آن کاشت و سيد الشهدا براي آبياري آن «تشنگي» را تحمل کرد و خون خويش را تقديم داشت.
روحانيّت شيعه نگهبان گلستان سرسبز ايمان و امامت و عدالت است.
روضه خواني راستين چيزي جز نگهباني از ارزش هاي اعتقادي و اجتماعي و افشاي منکرات اجتماعي نيست و چه بسيار دعبل ها و کميت ها که در رثاي آل علي و احياي فرهنگ عاشورا رنج فقر، آوارگي، زندان و شکنجه را به جان خريده اند. مبلّغان راستين فرهنگ عاشورا خود از ياران فداکار سرور جوانان بهشت اند. که در سراسر تاريخ و گستره زمين عشق آزادي بخش حسيني در دل دارند و فرياد «يا ليتنا کنّا معکم فنفوز فوزا عظيما» را بر لب.
مراسم با شکوه و مردمي عاشورا، فرياد برائت و ولايت امّت اسلامي است که به ياد سيّد الشهدا در گذرگاه عبور و مرور نسل ها تکرار مي شود و جاده بهشت و جهنّم را فرا ديد انسان ها قرار مي دهد و عالمان دين و مبلّغان مخلص عاشورايي، پليس و راهنماي دلسوز و مخلص و پرتلاش اين راه پرحادثه و سرنوشت سازند.
عاشوراي حسيني، نهضتي، اعتقادي، اخلاقي و سياسي است که لرزه بر اندام کفّار و منافقان و بيدادگران مي-افکند و روحانيّت شيعه مفسران، معلّمان و مدافعان اين قيام قدسي بوده و هستند و خواهند بود.
عاشوراي حسيني، دفاعي تمام عيار در برابر غاصبان مقام امامت امت اسلامي، تحريفگران اسلام ناب محمّدي، يغماگران اموال اجتماعي، دشمنان قرآن، عدالت، امنيّت و آزادي است.
عالمان دين و امّت اسلامي با بزرگداشت عاشورا، جهان بيني توحيدي، بعثت نبوي، ولايت علوي و عصاره تمام فضيلت ها؛ يعني، امامت عترت ( و قانون شريعت را پاس مي دارند و سلطه کفّار خارجي، نفوذ مشاوران بيگانه، مي گساران، غارتگران، سگ بازان و ناپاکان را در سياست، اقتصاد، فرهنگ و هنر دنياي اسلام نفي مي کنند.
عاشورا، هميشه طبل رسوايي ستمگران، سازشکاران، مرعوبان و فريفتگان قدرت هاي شيطاني را نواخته است و مي نوازد و آژير بيداري توده هاي ناآگاه و فريب خورده را به صدا در مي آورد. و فرزندان قرآن، محمد و علي را به آگاهي، همدلي و جهاد فرا مي خواند.
تحريف دين، غصب مقام عترت (، ذلّت و زبوني مسلمانان، جعل حديث و کتمان قرآن، گسترش فقر، فساد، تبعيض، وابستگي به دشمنان خارجي و اقتدار منافقان داخلي، بيماري ها، خيانت ها و فاجعه هايي است که عاشورا براي محو آن شکل گرفت و مبلّغان عاشورائي هميشه با آن به نبرد برمي خيزند.
آن ها که امروز به دليل نيازهاي اقتصادي و صنعتي سازش با آمريکاي خونخوار را ترويج و تجويز مي کنند، هرگز نمي توانند، شهادت کودکان کربلا و تحمل تشنگي و مقاومت تا سرحدّ شهادت را در قيام حسيني توجيه کنند.
آن ها که «مردم سالاري» بدون دين شناسي و دين مداري را مشروع جلوه مي دهند، طبعاً مقاومت هفتاد و دو تن در برابر هفتاد هزار و صد هزار نيروي مجهّز يزيد را کاري لغو، حرکتي غير دموکراتيک و مبارزه با «مردم سالاري» تلقي خواهند کرد و آن را محکوم خواهند نمود.
جريان عاشورا مشعلي پرفروغ است. از يک سو زشتي جهل، فريب، بيداد و تبليغات دروغين باند اموي را نشان مي دهد و از سوي ديگر، راه مقابله، انجام وظيفه و دريدن پرده هاي فريب را آشکار مي سازد و شايد به همين دليل است که در احاديث نبوي 6 حسين بن علي ( به عنوان مصباح هدايت و کشتي نجات معرفي مي گردد.
نهضت مقدس اسلامي پس از شهادت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم و ياران فداکار وي، با نفاق و تغيير ماهيّت برخي همراهان قديمي، کتمان رهنمودهاي رهبر اصلي، تغيير نسل و تحريف انديشه هاي نبوي صلي الله عليه و آله و سلم توسط باند حاکم نزديک بود براي هميشه فراموش شود. قيام مقدّس امام حسين نهضتي به منظور نجات دين، نجات امّت و نجات بشريّت بود.

هدف قيام حسيني
امام حسين در نامه اي که به سران و بزرگان بصره نوشت، فلسفه قيام مقدس خويش را چنين توضيح مي دهد.
«... و قد بعثت رسولي اليکم بهذا الکتاب و انا ادعوکم الي کتاب الله و سنه نبيّه 6 فانّ السنه قد اميتت و انّ البدعه قد احييت و ان تستمعوا قولي و تطيعوا امري اهدکم سبيل الرّشاد. و السلام عليکم و رحمه الله(1)؛
... اکنون اين نامه را توسط فرستاده خود نزد شما مي فرستم و شما را به کتاب خدا و سنت پيامبرش ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ فرا مي خوانم. به راستي که سنّت نبوي6 زدوده شده و بدعت ها زنده گشته است. اگر سخن مرا بشنويد و دستورم را فرمان بريد، شما را به راه هدايت و درست رهبري مي کنم. درود و رحمت خدا بر شما باد. »
همان بزرگوار در وصيّت نامه اي که براي برادرش محمّد بن حنفيه نوشت، پس از اقرار به توحيد، نبوت و ساير عقايد اسلامي، هدف خود را از قيام، چنين تشريح مي فرمايد:
«وانّي لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و ظالما و انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّه جدي اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنکر و اسير بسيره جدّي و ابي علي بن ابي طالب (2)؛
من از روي هوس، سرکشي، تبهکاري و ستمگري قيام نکردم. تنها به انگيزه اصلاح در امت جدّم برخاستم. مي خواهم به نيکي ها امر کنم و از بدي ها بازدارم و روش جدّ خود و پدرم علي بن ابي طالب را دنبال کنم. »

مبلّغان گرامي اگر همچون شهيد هاشمي نژاد «درسي را که حسين به انسان ها آموخت»، به خوبي فراگيرد و همان را به امّت اسلامي بياموزند، خدمتي بزرگ را به جهان بشريّت تقديم مي دارند و زمينه اعتقادي، رفتاري آزادي بشريّت را فراهم مي آورند.
بزرگ ترين مشکل رواني، اخلاقي امّت اسلام هنوز هم حبّ مال و بيم مرگ است و عاشورا هر دو بيماري خطرناک را درمان مي کند. دکتر اقبال لاهوري چه زيبا سروده است:
مؤمن و پيش کسان بستن نطاق مؤمن و غداري و فقر و نفاق
با پشيزي دين و دولت را فروخت هم متاع خانه و هم خانه سوخت
«لا اله» اندر نمازش بود و نيست نازها اندر نيازش بود و نيست
نور در صوم و صلاه او نماند جلوه اي در کائنات او نماند
آن که بود الله او را ساز و برگ فتنه او حبّ مال و ترس مرگ
رفت از او آن هستي و ذوق و حضور دين او اندر کتاب و او بگور
تا جهاد و حج نماند از واجبات رفت جان از پيکر صوم و صلاه
روح چون رفت از صلاه و از صيام فرد ناهموار و ملّت بي نظام
سينه ها از گرمي قرآن تهي، از چنين ملّت چه اميد بهي
با آرزوي رويش انديشه هاي قرآني و عرفان حسيني در ذهن و قلب همه فرزندان امّت اسلام

منبع:سایت موعود

نظرات
جزئیات تماس شما:
نظر:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
امنیت
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت محفوظ ميباشد.
طراحي و پياده سازي توسط کویر پاژ